3D-skrivare levererad till Bor

Publicerat den 9/28/2018

3dskrivare

3D-skrivaren som nu har levererats till fabriken i Bor är ett steg i digitaliseringsstrategin ecoDigital Ready som öppnar upp för nya samarbeten och möjligheter.

Investeringen innebär en ny produktionsteknologi som kallas för additive manufacturing. Additiv produktionsteknologi leder till minskat spill och en miljövänligare produktion. Man kommer kunna reducera utvecklingstiden på nya produkter och jobba med nya, hållbara material.

Öppnar upp för samarbeten

3D-skrivaren är en investering för hela NorDan-koncernen, men finns installerad i Bor. 3D-skrivaren öppnar upp för många nya samarbetsmöjligheter, både med leverantören för 3D-skrivaren BLB Industries AB i Värnamo, materialleverantörer samt även kunder.

- Samarbeten och nya sätt att jobba på tillsammans är en viktig del av satsningen. NorDan har redan ingått i ett strategiskt utvecklingsprojekt med Stora-Enso angående biokompositer, säger Dag Kroslid, VD NorDan AB.

En snabbare produktutveckling med hållbara material

Skrivaren är unik på många vis, både att den är i storformat och att den ska användas till att skriva ut kompletta produkter som NorDan har i sitt produktutbud. 3D-skrivaren av typ ”BLB 3D Custom printer” skriver ut produkter i olika polymerer och biokompositer. Biokompositer består till stor andel av ej fossilbaserade naturliga råvaror och restprodukter från skogsbruk alternativt biprodukter från lantbruk till exempel polymerer blandat med trä, kork, halm och hampa. Den kan skriva ut fönster och dörrar i storlek upp till 1,5 m bredd och 2,5 m höjd. Vid större format kan produkten skrivas ut i olika delar och sedan sammanfogas.

För NorDan är det både materialen och även sättet att producera på intressant. Enligt NorDans produktutvecklingschef Andreas Långström innebär investeringen många nya möjligheter.

- Det är en otrolig tillgång att ha en 3D-printer i storformat. Det betyder att vi kan prova mycket mer än andra, när vi till exempel utvecklar produkter kan vi snabbt prova idéer. Inför kund kan vi effektivt visualisera, istället för en digital ritning kan de få se produkten som den verkligen ser ut. Det kan även tillkomma nya produkttyper vi kan erbjuda marknaden.

Ny teknologi leder till nya produkter

Med hjälp av den nya produktionstekniken vill NorDan prova ut material, olika polymerer och biokompositer. Med 3D-skrivaren kan man även styra formerna och till exempel med hjälp av en ritning prova nya former i nya material och det underlättar beslut inför nästa generations produkter. Man kan även ge snabba återkopplingar till marknaden på nya designer och konstruktioner.

Med en effektiviserad produktutveckling och nya material, kommer NorDan fortsatt ha marknadens bredaste produktutbud och bidra ytterligare till utvecklingen inom digitalisering, hållbarhet och innovation.