Havsprinsen, Dockan Malmö med utsikt över småbåtshamnen

Publicerat den 4/26/2019

#Projekt
Dockan Malmoe 02

Dockan i Malmö är ett av stadens många nya områden. Efter att Kockumskranen såldes har hamnen utvecklats till ett populärt område med bra kommunikationer, fina bostäder och småbåtar.

Dockan, är en del av det nya Malmö, där industribebyggelse har omvandlats till stadsmiljö. Starten för detta gick 2000 när Dockan Exploatering AB bildades som ett led i att omvandla området. Tre företag gick in som ägare, Wihlborgs, JM och Peab av bolaget och marken i Dockan.
Där JM och Peab står för bostadsbyggande och Wihlborgs för kommersiella lokaler. Nu byggs projekt Havsprinsen i Dockan. – I området nere på Dockan har vi utvecklat bostäder i många år. Det är ett fantastiskt läge i Malmö både nära centrum och havet, säger Henrik Ljungfelt projektledare på JM, som alltså utvecklar projektet.

87 bostäder med hög komfort

Byggherre är JM, totalentreprenör Peab och för utformningen står Erséus Arkitekter. Det blir 87 lägenheter på två till fem rum i olika storlekar med en grön innegård och utsikt över havet. Fasader i ljust skärmtegel och stora terrasser som ger huset sin karaktär. På femte våningen dras fasaden in och kläs med en grå stående träpanel. Där ligger också ett antal penthouselägenheter med takterrasser. Den norra byggnaden har en sjätte våning och där finns ytterligare en penthouselägenhet med balkonger i två väderstreck. Under fastigheten placeras lägenhetsförråd och garage. Till det kommer en gästlägenhet och bilpool. Inredningen går i vitt med vitmålade väggar och mattlackerad ekparkett.
– Alla har en stor bra balkong trevliga planl ösningar, många har utsikt mot havet. Det är ett eftertraktat läge och fina bostäder. Det är jätteroligt att utveckla den här typen av projekt, säger Henrik Ljungfelt.

Sista huset med utsikt

Flera av JMs projekt i området står redan klart och bolaget kommer att utveckla fler men Havsprinsen är det sista i kvarteren mot småbåtshamnen.
– I det här fallet är det Peab som producerar och vi har ett bra samarbete, men vi bygger också egenproduktion i området, säger projektledaren. Till skillnad mot Stockholm som har haft en nedgång i försäljningen av nybyggnation har Malmö klarat sig bra. Henrik Ljungfelt märker att det finns ett stort intresse för bostäderna som ska vara klara för inflyttning 2020. En tidplan som projektledaren tror håller. Nu är stommen uppe och Peab bygger interiören.
– Vi har ett bra koncept på Dockan och vi har byggt liknande hus under lång tid. Så jag tycker att vi har koll på vad kunderna vill ha och kan ta fram produkter som passar marknaden på ett bra sätt. På det viset har det varit en ganska enkel resa. Men våra kunder ställer krav på bostäderna. Så det finns alltid en utmaning med att få ihop planlösning som passar de som ska bo där med stora sällskapsytor och solljus. Det tycker jag vi har lyckats bra på dockan, avslutar Henrik Ljungfelt.

Projekt: Nybyggnation av bostäder och underjordiskt garage i Malmö, etapp 11
Byggherre: JM