HelAlu – produktserie i möjligheternas material

Publicerat den 12/2/2021

#Produkter
Hel Alu

Trä kombinerat med utvändig aluminium har varit en stor framgång för NorDan i årtionden. För att kunna erbjuda marknaden den bästa totallösningen erbjuder NorDan produktserien HelAlu. Produkterna möjliggör helt nya lösningar för alla typer av byggen.

Med produkter i HelAlu från NorDan har en helt ny produktgrupp kunnat introduceras på både projekt och privatmarknaden. De flesta som har tagit emot aluminiumlösningar på en byggplats vet att det inte finns så mycket annat att göra än att vänta på monteringsteamet. Med HelAlu introduceras en helt ny möjlighet för aluminiumprodukter. Förutom att vi monterar ihop produktens alla profiler, monterar vi även glaset och alla tillbehör. Allt sker på vår fabrik så att kvaliteten och spårbarheten tas tillvara. Produkterna levereras precis på samma sätt som på samma sätt som våra övriga produktserier.

Skapa spännande lösningar

Med HelAlu kan du ge fantasin ytterligare spelrum och släppa de traditionella begränsningarna. Det innebär i praktiken att du kan sudda ut begreppet inomhus och utomhus utan att förlora den komfort och standard som krävs av ett modernt hem i våra nordliga breddgrader. Alla våra olika fönstertyper kan i praktiken kombineras så att de fyller exakt den funktion du förväntar dig. Kombinationernas smidiga profiler skapar nya spännande produkter som för tankarna till skandinavisk minimalism. Dessutom kan vi erbjuda ett stort antal tillval som underlättar vardagen ytterligare.

Samarbete med SAPA för att möta skandinaviska kvalitetskrav

Hydro bygger på mer än hundra års erfarenhet inom förnybar energi, teknik och innovation, och är engagerad i att förbättra kund- och samhällets utvecklingsmöjligheter samt skapa en hållbar framtid med innovativa aluminiumbaserade lösningar. Hydro, med sina 35 000 anställda i 40 länder på alla kontinenter, kombinerar lokal expertis, världsomspännande verksamhet och enastående kompetens inom R&D.

Utöver produktionen av primäraluminium, valsade och extruderade produkter och återvinning, utvinner Hydro också bauxit, raffinerar aluminium och producerar energi, som det enda 360°-företaget inom den globala aluminiumindustrin. Hydro har verksamhet inom alla marknadssegment för aluminium, med försäljnings- och handelsverksamhet över hela värdekedjan, och över 30 000 kunder.

Sapa

Sapa är ett av Hydros varumärken som utvecklar och erbjuder bland annat kompletta byggsystem i aluminiumprofiler för dörrar, fönster, skjutdörrar, vikdörrar, fasader och glastak. Lösningar från Sapa är kända för sin skandinaviska enkelhet, användarvänlighet, komfort, säkerhet och hållbarhet. Sapas innovativa och tidlösa produkter är utformade för att klara det hårda klimatet, strikta byggstandarder och marknadskrav i Nordeuropa.

Produktutveckling

Sapas lösningar utvecklas i nära samarbete med arkitekter och tillverkare för att säkerställa ett estetiskt och enhetligt arkitektoniskt uttryck där design och funktion interagerar. Sapa arbetar kontinuerligt med produktutveckling där nya idéer testas och utvärderas i egna laboratorier och oberoende forskningsinstitut, för att uppnå bästa möjliga lösningar till fördel för slutanvändaren.

Smart design

Sapas lösningar är smarta. Sapa strävar alltid efter att utveckla energieffektiva lösningar som är lätta att tillverka och montera, samt erbjuda byggsystem baserade på starka bassystem som enkelt kan uppgraderas eller anpassas till specifika krav. Dörrens grundläggande konstruktion kan till exempel användas för utmärkta isolerade ytterdörrar, brandklassade dörrar, inbrottssäkra dörrar eller dörrar med hög ljudreduktion, beroende på vilken typ av beslag, packningar, tillbehör och glas som används. Smart, eller hur?

Fördelar med produkter från vår HelAlu serie

Aluminiumlösningar för fasader, fönster och entréer har monterats i åratal. Aluminium som material har många utmärkta egenskaper och gör det till ett pålitligt byggmaterial, det är robust och näst intill underhållsfritt.

• Kräver väldigt lite underhåll

Målet med våra HelAlu-produkter är att ge hemmet harmoni med produkter som kräver så lite underhåll att du kan glömma dem under långa perioder. Aluminium är mycket lätt att underhålla. Ytan behöver varken särskild behandling eller färg. Beslag måste underhållas minst en gång per år, på liknande sätt som beslag till fönster i trä eller andra material.

• Robust och hållbar

Fönster och dörrar i HelAlu är konstruerade för att hålla, samtidigt som de är både lätta och mångsidiga. Hög kvalitet på beslag och komponenter ger utmärkt täthet mot väder och klimat, från vindlast och luft- och regntäthet.

• SäkerhetVåra produkter kan utrustas med låsbara handtag, säkerhetsglas ytterligare låspunkter och inbrottssäkra låskistor som tillval. Man kan även skapa anslutningar mot larmfunktioner. Entrédörr och fasta fönster kan med dessa tillval uppnå säkerhetsklass SS-EN 1627, klass RC2 eller RC3.
  • Energi- och kostnadsbesparing
    Lösningarna i HelAlu uppfyller strikta krav på energieffektivitet. U-värden så låga som 0,70 W/m2K gör också HelAlu lämplig för byggnader gjorda enligt standarden för passiva hus. Bra energiprestanda säkerställer ett gott inomhusklimat!
  • Ljust, tillgängligt och bekvämt
    Många möjliga konfigurationer och stora dimensioner gör att du verkligen kan öppna upp insidan för dagsljus och utsikt. Trösklar som är i samma nivå med golvet möjliggör universell design och ljudreducerande glas ökar komforten.
  • Frihet att forma
    Få material ger lika mycket frihet att designa de perfekta lösningarna som aluminium. Stilar, former, storlekar, öppningsvarianter, tillbehör och ytbehandling kan specificeras för att uppnå det perfekta resultatet.