Kapellgärdet Arena - Svanenmärkta kvarter med gemensam aktivitetsgård

Publicerat den 9/9/2022

#Projekt
Kapellgärdet etapp 3 4

Med lägenheter i flera olika storlekar växer det nya kvarteret Kapellgärdet Arena fram i närheten av centrala Uppsala. Här byggs fem kvarter med Svanenmärkta boenden och nu pågår produktion av kvarter fyra och fem. I kvarter tre pågår inflytt och 2023 väntas hela Kapellgärdet Arena vara färdigställt.

Cirka en kilometer norr om centrala Uppsala hittas Bonavas kvarter Kapellgärdet Arena. Här bygger bolaget nya bostäder i allt från enrumslägenheter till femrummare och just nu skapas 98 nya lägenheter i de två sista etapperna. I etapp tre har Bonava byggt 44 lägenheter.

– Nu pågår inflytt i etapp tre som består av 44 lägenheter och i och med september månads utgång kommer allt vara inflyttat. Etapp tre är en egen huskropp skild från etapp fyra så här blir det ljusinsläpp på den fina innergården som dels kommer nyttjas av de som bor i lägenheterna, dels förskolan, säger Mats Bergsten på Bonava.

Förskolan som Mats talar om är en del av etapp fem där både förskola och 35 lägenheter byggs och här har arbetet med betongstommen precis startats upp.

– Betongstommen byggs som helprefab och kommer gå fort att bygga, berättar Mats Bergsten.

Samtidigt som etapp fem börjat resas byggs också etapp fyra – två etapper som kommer sitta ihop. I etapp fyra byggs 63 lägenheter.

– I etapp fyra pågår arbeten med taket och här har vi även startat med innerväggar i det första av de tre trapphusen. Nu, i augusti månad, är målningen i full gång och nu startas även fasadarbete med den fina trä- och skifferfasaden.

Blandade storlekar kring gemensam aktivitetsgård

När man bor i Kapellgärdet Arena bor man på gångavstånd från centrala Uppsala och i mitten av kvarteret hittas en gemensam innergård. På Innergården, som också kallas aktivitetsgård, finns både utegym, löparbana och sociala ytor och vill man hellre komma upp en bit finns en gemensam takterrass.

Under kvarter tre, fyra och fem finns ett gemensamt garage samt källarutrymmen och för de som vill tänka hållbart finns både elbilspool och elcykelpool. Att tänka just hållbart har varit en viktig del i skapandet av Kapellgärdet Arena, och därför ska samtliga bostäder Svanenmärkas.

Artikel:Branschaktuellt
Text: Emilia Granberg