Världsnyhet från NorDan med 3D-printade ytterdörrar i Biokomposit

Publicerat den 7/2/2020

20200626 8 Y1 A7664

NorDan har nu börjat tillverka ytterdörrar i biokomposit i företagets stora 3D-skrivare vid Fabriken i Bor.

Projektet med 3D-printade ytterdörrar är ytterligare ett steg inom NorDan:s digitaliseringsstrategi ecoDigital Ready. NorDan säljer sedan tidigare fönster framtagna med 3D-skrivaren, och har mottagit priser som International Quality Innovation Award och Most Sustainable Product 2020 på BIMobject plattformen.

Vi är mycket nöjda och stolta över detta fina utvecklingsarbete och att vi nu även kan producerar konventionella ytterdörrar med 3D-skrivar, säger NorDans vd Dag Kroslid. Skrivaren är unik på många vis, både att den är i storformat och även att den används till att skriva ut kompletta produkter som finns i NorDans produktutbud. Den kan skriva ut fönster och dörrar i storlek upp till 1,5m bredd och 2,5m höjd.

3D-skrivaren är av typ ”BLB 3D Custom printer” och levererat av BLB Industries. Skrivaren är installerat på NorDan:s fabrik i Bor vid Värnamo. De 3D-printade ytterdörrarna skrivs ut i ett modernt material, DuraSense från StoraEnso, med hög andel träfiberinnehåll och låg klimatbelastning.

Med en effektiviserad produktutveckling och nya material, har NorDan marknadens bredaste produktutbud och bidrar ytterligare till utvecklingen inom digitalisering, hållbarhet och innovation.