Vinnare av Quality Sustainability Award 2020

Publicerat den 1/27/2021

#Utmärkelser
Skog andreas ulf

NorDan AB har tilldelats Quality Sustainability Award 2020 av International Academy for Quality, för 3D-printade fönster i modernt biomaterial.

Vid prisutdelningen den 26 januari presenterade de två vinnarna Ashok Leyland och NorDan AB sina respektive projekt. Priset delades ut av Lars Sörqvist, Ordförande IAQ, och N. Ramanathan, Ledare av IAQ:s Think Tank för hållbarhet, med följande motivering:

IAQ erkänner NorDan AB för sin tillämpning av kvalitetsprinciper och metoder i ett innovativt tillvägagångssätt för att använda storskalig 3D-utskriftsteknik med biokompositmaterial för att producera runda fönsterkarmar. Projektgruppen visade också en effektiv tillämpning av Agile P-D-C-A-metoden för kvalitetshantering för att minska ledtid, cykeltid och användning av hållbara material för 3D-utskrift av fönsterkarmar.

Dag Kroslid, VD för NorDan AB, representerade företaget vid prisutdelningen tillsammans med Helena Sjölin (inköpschef), Andreas Rydin (projektledare) och Cecilia Hedblad Sjölin (fabrikschef). En förinspelad film med NorDan-deltagarna visades där de förklarade NorDans innovation av 3D-printade fönster, biokompositmaterialet och hur detta bidrar till tre av FN:s globala hållbarhetsmål. Kroslid deltog också i en paneldiskussion om hållbarhet och kvalitetsledning.

Det är fantastiskt att tilldelas Quality Sustainability Award från IAQ. Det är en internationell och ny utmärkelse som lyfter fram synergierna för hållbarhet och kvalitetsledning. Biokomposit är ett mycket intressant material för byggindustrins framtid och jag är mycket nöjd med att vi på NorDan ligger i framkant när det gäller tillämpning av biokomposit som material och additiv tillverkning, med stöd av en stark kvalitetsstyrningsstrategi, säger Dag Kroslid.

Sustainbility award